Visual Harvesting report

Rep-it = report it in de zin van verslag geven

Bangelijk vroeg voor mij (6:15) stapte ik gisteren mijn bed uit voor een leerrijk tripje naar Gent. Ik had er lang naar uitgekeken.

Programma? Planting the visual tree of de kunst van het visualiseren in je professionele omgeving, gefaciliteerd door een bevlogen Karl Mortier vanwww.karlkoacht.be.

Wie mij kent, weet dat dit mijn ding is :). Ik heb het niet begrepen op “Death by PowerPoint” en werk liever met visuals. A picture says more than a 1000 words.
Niet voor iedereen, er zijn best wat mensen die er de nodige uitleg bij nodig hebben. Visuals moeten eenvoudig en ondersteunend zijn.

Bij visualiseren doe je een beroep op het creatieve deel van je brein. Niet bepaald het meest logische en gestructureerde plekje in je hoofd. Iedereen heeft er een minimum van. Denk aan de verkeersborden, daar staat toch ook geen uitleg op?

Omdat het mijn ding is, wou ik deze opleiding volgen zodat ik eenvoudige tekeningen zelf maak waar ik dan mijn verhaal aan koppel. Gedaan met uren naar de perfecte (rechtenvrije) plaatjes te zoeken.

Ben jij pro? Of liever niet? Vertel je me waarom wel of niet?

Job-it: Maak je droom waar

Heb je een droom?  Zo eentje die je echt wil waarmaken? Maar je loopt soms wat verloren om hem concreet te krijgen?

Probeer je droom dan SMART te formuleren.

Smart is het engelse voor Slim.  Hier heeft elke letter apart  zijn betekenis:

S: specifiek.  Je beschrijft je droom in detail zodat die concreet wordt. En  niet voor interpretatie vatbaar door een ander.

M: meetbaar.  Als je je droom in een doel vertaalt, kan je ook meten of je hem realiseert.

A: aanvaardbaar.  Dit lijkt een grijze zone. Wat voor de ene aanvaardbaar is, is dat niet voor de ander.  Is wat jij wil realiseren, aanvaardbaar voor jou en voor anderen?

R: realistisch. Reflecteer of je plannen realistisch zijn en beschrijf dit. 

T: tijdsgebonden.  Een droom zonder deadline, blijft helaas een droom. Bepaal dus een realistisch haalbare datum voor je gewenste eindresultaat.  Dit vraagt veel werk want je gaat alle acties moeten vastleggen die nodig zijn om je droom waar te maken.  Vervolgens plan je al die acties en voer je ze uit.

Ik heb kort na de lancering van het sympathieke wagentje SMART aan de fabricanten gevraagd of zij het doel van de SMART ook SMART beschreven hadden.  En ja hoor, kort nadien mocht ik die ontvangen.  Maar dat is voor een andere keer.

En wat is jouw droom?  Hoe concreet is hij al?

Energie-dipje?

Tip-it= een tip die nuttig kan zijn voor jou.

Energie-booster: deze morgen wandelde ik naar het @Kleurenhuis om hun ruimtes te verkennen voor een workshop.

Dat is in ons dorp, dus besloot ik om tot daar te wandelen.  Vertaald: het nuttige aan het aangename koppelen.

Omdat het nogal fris was, duffelde ik me in en vertrok. Ik stak de straat over naar het achtergelegen wegje, daar rijden geen auto’s. Eerst wat doorstappen en gaandeweg merkte ik dat mijn automatische piloot plaats maakte voor het genieten van de natuur.  Het wegje loopt langs natuurgebied.  Ik hoorde de vogels fluiten, hele concerten. Ik zag hoe de natuur zich voor de lente en zomer klaarmaakt. Fruitbomen hadden mooie bloesems, aan andere bomen zag ik dat op √©√©n week tijd de blaadjes open gebloeid zijn. En dan zijn er nog aarzelende bomen die nog even in winterstemming blijven hangen.

Ook al voelde ik me goed, ik werd er nog vrolijker van. Ik vertraagde mijn pas en ging bewust diep ademhalen.  Al die frisse geuren, hoe fijn is dat. De wind die langs mijn wangen streek en mijn haren in de war blies, was een extraatje.

Ik was gefocust in het nu-moment en vergat de waslijsten to do’s die ik op mijn bureau had achtergelaten. Onbewust en dat is een mooie beloning voor dagelijks enkele keren op de pauzeknop te durven drukken.  Wat eenvoudig lijkt, maar dat wordt het pas na bewust oefenen.

En dat brengt me naar de workshop die ik dit najaar voor de eerste keer zal geven: EHBD-it.  Ik begeleid jou bij het maken van je persoonlijke ‘Eerste Hulp Bij Dipjes’-toolkit.   En √©√©n van die oefeningen is je bewust zijn van waar je bent en je zintuigen voor je te laten werken zoals ik deze morgen spontaan deed.  Het helpt je bij een energie-dipje.

Je kan alvast beginnen oefenen met deze tip.  Ik beloof je dat je er nog meer krijgt via oefeningen in de workshop. Die zal doorgaan in oktober in het Kleurenhuis te Houwaart, op een avond.  Duur: 2 uur.  Ben je ge√Įnteresseerd? Volg deze pagina want ik zal het hier aankondigen zodra het helemaal concreet is.

Support-it: frietjes?

Een lieve dame uit mijn kring was erg boos deze week.  Op haar werk had de leidinggevende haar uitgescholden  in de aanwezigheid van andere mensen. Zij had gelukkig geslikt en gezwegen.

Daarom dat ik je graag het begrip FRIT toelicht.  Even terugkeren naar de situatie: op het moment dat iemand ‘over de rode’ gaat, ga je best even weg zodat de gemoederen kunnen bedaren. Goed voor de boze leidinggevende om te bekoelen, de toeschouwers om te bekomen en voor de lieve dame om even afstand te nemen.

Je kan het hierbij laten maar degene die uitgescholden is, blijft achter met irritatie. Die gaat opstapelen indien het nog eens gebeurt.

Een boodschap, hoe fijn of slecht gebracht, bestaat uit twee componenten: de inhoud en de verpakking.  Het schelden is hier de verpakking.  Als je dat kan ontdekken, ben je al heel ver.

Dan pas je FRIT toe (tip: schrijf het uit voor jezelf):

F= Feit.  Een boodschap die op een heel ongelukkige manier gebracht werd.

R= Reactie.  Dit is niet respectvol voor mij wat me gekwetst heeft, noch voor de toeschouwers die zich ongemakkelijk voelden.

I= Impact. Dit kan zijn: Ik voelde me erg boos omdat ik van mening ben dat ik mijn werk goed doe en ik zou het fijn vinden dat als ik iets fout doe, dat onder vier ogen besproken wordt.

T= Taak.  Kan ik dit uitgebreid bespreken met je op moment x

Op deze manier kan je in gesprek gaan met de persoon op een respectvolle manier. Let wel: een gesprek is niet altijd mogelijk als die andere niet openstaat voor feedback.

Sup-it: Positieve noot

Sup-it van support it.

Sluit elke dag af met een positieve noot. Lijkt simpel?  Of toch niet? Waarom zou je?

Ik verwen me elk jaar met een mooie ‘agenda’ met prachtige foto’s en quotes.  Voor ik ga slapen, schrijf ik op wat het mooiste moment van die dag was.  Ja, zelfs op dagen waar niets goed lijkt te gaan.

Ik hanteer geen vaste format: ik neem een kleurstift, blind gekozen, en schrijf op waar ik dankbaar voor ben, waar ik goed mee omgegaan ben, hoe ik genoot van het weer, hoe lekker het bos rook, wie ik blij weergezien heb die dag ‚Ķ Niets groots. 

En af en toe grasduin ik  in mijn schrijfsels.  Het mooie is dat je op een jaar tijd 365 dingen hebt waar je dankbaar voor bent. Tweemaal zoveel na 2 jaar en ga zo maar door.  En dat doet iets met je.

Ik was ermee begonnen tijdens de financi√ęle crisis.  Iedereen was onzeker over de toekomst. Die periode was een aanslag op je mentale welzijn. Toen schreef ik nog per uur het beste moment op, mijn manier om me door de dag en die moeilijke periode te helpen.  Na een jaar merkte ik dat ik veel alerter was voor mooie momenten.

Het is een klein gebaar van me-time dat je even doet stilstaan bij jezelf.  Om dan je dag in rust af te sluien.

Wat denk je?  Proberen waard?

Do-it: Hostmanship Zorgzaam

Er zijn zo van die dagen dat alles tegenzit: je wekker vergat je te wekken, je kinderen maken ruzie, je hond betoond zijn liefde voor je met modderpoten net als je wil vertrekken, je vergeet iets belangrijk en moet terug naar huis, er is een ongeval gebeurd met kilometers file tot gevolg, je hebt weinig en slecht geslapen en noem maar op.

Dan kom je uiteindelijk op je werk of afspraak, op het laatste nippertje of te laat en je voelt je erg gespannen door alle euvels van die morgen. Niet leuk om zo je dag te beginnen.

Maar je hebt fijne collega’s die hier alle begrip voor hebben en je rustig laten toekomen, even tijd voor je verhaal maken, je misschien een kop koffie halen. Een kleine moeite, een mooi gebaar.  Zo simpel kan zorgzaam zijn geuit worden.

Deze principes en context (daarover heb ik niet geblogd) heb ik een aantal keren mogen duiden in inspiratiesessies hostmanship bij mijn laatste werkgever.  Mocht jij meer informatie willen voor jezelf of je onderneming, stuur me een berichtje, dan kijk ik samen met jou wat mogelijk is. Tot binnenkort?

Do-it: Hostmanship Dialoog

Je hebt twee oren en één mond, dus kan je wiskundig tweemaal zoveel luisteren dan praten. En dan heb je nog intonatie en lichaamshouding die het praten ondersteunt.

Iemand kan je om hulp of een dienst vragen maar door dialoog kan jij er achter komen of het gevraagde echt is wat die persoon nodig heeft. Een leidinggevende contacteerde me ooit met de vraag of ik een opleiding timemanagement aan zijn medewerkers kon geven.  Ja, dat had ik kunnen doen. Volop gaan, samen met die collega’s en klaar.

Iets in mij porde me aan om in dialoog te gaan, het plaatje klopte niet. Ik begon door te vragen. En verder te vragen op de details die de leidinggevende mij vertelde. Bleek dat het team zich verschanste achter de operationele taken die altijd stipt en ruim binnen de tijd afgewerkt waren. Maar grotere opdrachten bleven liggen.  Noch de leidinggevende, noch de medewerkers wisten raad hoe dit aan te pakken zonder dat de operationaliteit in het gedrang kwam.

Uiteindelijk heb ik elementen van timemanagement aangereikt en ook de basis van projectmatig werken.  En als oefening werkten we met de inventaris van hun workload en heb ik alleen maar gefaciliteerd hoe een planning te maken zodat alle taken konden uitgevoerd worden.

Enige tijd later kreeg ik een dankmail dat niet alleen het werk, maar ook de sfeer er sterk op vooruitgegaan was.  En ik ben vandaag nog steeds blij dat ik in dialoog gegaan ben.

Do-it: Hostmanship Kennis hebben

Deze is een favorietje van mij. “Kennis is om te delen, niet om te bezitten”, dit staat ook op mijn omslagfoto van Vamiks.

Ik denk dat iedereen dit doet zonder het te beseffen.  Het gaat niet enkel over geven wat jij geleerd hebt.  Binnen hostmanship wil je door je kennis iemand een fijnere beleving geven.

Ook hier hoort een verhaaltje bij.  Tien jaar geleden gingen mijn man en ik voor het eerst naar Egypte via een touroperator.  Alles was netjes in orde en de hostess verwelkomde ons bij het hotel.  Ze zorgde dat alle formaliteiten in orde waren.  De dame stelde voor dat we naar onze kamer zouden gaan om ons op te frissen en na een uurtje terugkwamen.  Zij had een goede reden hiervoor: wij waren niet bekend met de cultuur ginds.  Door al die Egypte-for-dummies tips heeft zij ervoor gezorgd dat wij daar een heerlijke vakantie beleefden.

Do-it: Hostmanship Geheel Zien

Jij bent jij, zoals je die morgen opstaat en dat bepaalt je stemming. Maar zodra je met andere mensen in contact komt, privé of professioneel, balanceer je tussen jezelf en je andere rollen. Het helpt als je het geheel kan zien. Hoe moeilijk ook.

Ter illustratie een waar gebeurd verhaaltje:

Ik had vliegtickets geboekt en kreeg nadien een mail dat de vlucht met 7u verlaat werd. In plaats van comfortabel in de namiddag te vertrekken, zou het 22u worden. Om privé-redenen is dat niet haalbaar voor ons. Dezelfde maatschappij had ook nog een ochtendvlucht, dus vroeg ik om een kosteloze omboeking. De eerste persoon met wie ik chatte, stuurde mij door. De tweede ook. Enig idee hoe ik me voelde?

Derde keer, goede keer, dacht ik. Ik merkte dat ik terug bij dezelfde persoon uitgekomen was als de eerste keer. Ik deelde rustig mee dat dit al de derde chat was en dat ik het niet apprecieerde van steeds maar doorverbonden te worden. En dat de maatschappij op het punt stond om twee klanten te verliezen. De dame had mijn motivatie voor omboeking blijkbaar nog fris in het hoofd en vroeg me om even te wachten. Een kleine tien minuten later vroeg ze mij om in mijn mailbox te kijken. Ja hoor, ze had onze tickets kosteloos omgeboekt!

Natuurlijk had ze dit van in het begin kunnen doen, maar ze had evengoed de voorgeschreven regeltjes kunnen blijven volgen die duidelijk aangegeven staan op de website van de vliegtuigmaatschappij.

In plaats daarvan had ze begrip voor ons probleem en loste ze het op. In naam van de vliegtuigmaatschappij. Waar zij deel van is.

>